Beheer Gebruikers

Stap 1: Beslis wie de Premies mag beheren

Elke organisatie kan zelfstandig beslissen wie de premies beheert. De lokale IT-beheerder van uw organisatie kent zelf de rechten toe via ACM/IDM.

Stap 2: Vraag, als toekomstig gebruiker, het Premiezoeker-gebruikersrecht aan

 

Vraag aan uw lokale IT-beheerder het Premiezoeker-gebruikersrecht aan

  • Contacteer uw IT-dienst of uw lokale IT-beheerder en vraag het Premiezoeker-gebruiksrecht aan

  • Als u niet weet wie uw lokale IT-beheerders zijn kan u deze opvragen op het gratis nummer 1700.

  • Uw lokale IT-beheerder kan zich aanmelden viahttps://mijnprofiel-gebruikersbeheer.vlaanderen.be/.

Stap 3a: Verleen, als lokale IT-beheerder, het gebruikersrecht: algemene info

 

Meld u als beheerder aan op het Gebruikersbeheer

Het Gebruikersbeheer is een online platform waar u voor de verschillende toepassingen van de Vlaamse overheid gebruikers en hun toegangsrechten kunt beheren.

Meld u aan bij het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid (https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be/).

Aanmelden kan met uw persoonlijke eID en pincode of een van de andere aanmeldmethoden (zie info_folder).

Informatie over hoe u kunt aanmelden bij het Gebruikersbeheer vindt u tijdens het aanmeldproces bij de knop “Hulp nodig”.

 

Voor algemene info over het gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid

Bekijk het algemene filmpje van de Vlaamse Overheid.

Raadpleeg de algemene handleiding van de Vlaamse Overheid.

Meer filmpjes die u kunnen leren hoe u dit online platform voor het beheren van gebruikers en hun rechten optimaal kunt gebruiken zijn te vinden op de website over het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid

 

Voeg een nieuwe gebruiker toe

Indien nog nodig, voeg dan de gebruiker toe als medewerker van uw onderneming.

Dit doet u aan de hand van het rijksregisternummer van de gebruiker (of zijn bisnummer in geval het over iemand uit het buitenland gaat die geen Belgische eID heeft).

Het is eveneens verplicht om in het gebruikersbeheer een emailadres op te geven bij de werkrelatie 'Gemeente ……'

Om te leren wat je moet doen:

Stap 3b: Verleen, als lokale IT-beheerder, het Premiezoeker-gebruikersrecht

 

Geef de collega’s het gebruikersrecht voor Premiezoeker

Volg onderstaande procedure voor elke collega die Premiezoeker wil gebruiken.

 

Klik op de knop “Nieuw recht toekennen”.


 

Zoek de naam van de collega waaraan je het recht wil toekennen. En selecteer hem/haar uit de lijst.


 

Selecteer het recht 'Premiezoeker Gebruiker' om dit aan deze persoon toe te kennen.

 

Het is mogelijk om meerdere collega’s toe te voegen, waardoor er één of meerdere back-ups kunnen gecreëerd worden.

Er kan een begin- en einddatum worden opgegeven, waarvoor dit gebruikersrecht van toepassing zal zijn. Gaat er iemand uit dienst, wijzig dan de einddatum, zodat deze overeenkomt met de laatste werkdag van deze persoon.

Stap 4: Hou uw gebruikersbeheer actueel

Wanneer gebruikers de organisatie verlaten of van functie veranderen, moeten hun toegangs- en gebruikersrechten aangepast worden.

Indien u toegang verleent tot het systeem aan externen partijen (bv. IGS) dan staat u, als lokaal bestuur, in voor het verdere beheer van deze gebruikers. Als een gebruiker uit dienst treedt dan moeten ook de nodige deactivaties doorgevoerd worden in de ACM/IDM tool.